Umet cist silnici!

Tak uz nam to zacalo! Prosinec! Dest, vitr a mraz vytvori co? Ledovku! Mnoho ridicu dnes pochopilo, proc melo mit preezuto na zimni pneu, uz pred mesicem. Jizni Morava, Vysocina a pozdeji behem dne, i cela republika, pochopila, ze zima je tady. Teplota tesne pod bodem mrazu, dest a narazovy vitr, behem nekolika minut, vytvoril na silnicich a chodnicich ledove kluziste. Marne byly narky ridicu, ze silnicari opet byli pripraveni! V takovem pocasi, je sul i chemicky postrik na dve veci. Na nic a na hovno, protoze dest je ze silnic odplavi. Tady se lze spolehat jen na odusevnelost jednotlivcu.

Pred prichodem zimy, staci dodrzet nekolik malo pravidel, aby ridic nebyl, pri nahlem prichodu snehu a ledovky, neprijemne prekvapen. V prvni rade to jsou kvalitni zimni pneumatiky s dostatecnym vzorkem a spravnym tlakem v nich. Sice nejsou samospasytelne, ale pomohou zabranit nejhorsimu. Dále je to osvetleni vozidla. Neni treba setrit na zarovkach a tlumena svetla nahrazovat svetly do mlhy. Ty opravdu v desti a snezeni viditelnost nezlepsuji, naopak, protijedoucim ridicum pridelavaji problemy. To same plati o koncovych svetlech. Svitici svetlo na jedne strane, nebo zarovka o mensim vykonu, nez je od vyrobce predepsano, pridelava starost, ve vyrici vode za vozidlem, jen starost ridicum jedoucich za vami. Take gumicky na steracich, jsou duleuzitou vybavou vozidla. Ve chvili, kdy diky pocasi zacnou namrzat a neplni svoji funkci, je to, jako byste jeli bez zapnutych steracu. Vidime proste kulovy!

Ale stejne, i kdyz vse funguje jak ma, nejdulezitejsi je na silnici pouzivat hlavu. Zima neni leto a kdyz zacne prset, snezit, nebo jen foukat, mel by si ridic uvedomit, ze se auto zacne chovat jinak. V zimnich mesicich je potreba se jeste intenzivneji venovat rizeni, provozu kolem sebe a hlavne tomu, co se deje pred nami a co se deje se silnicnim povrchem. Rikat, ze byla silnice namrzla, silnicari, ze neposolili, to je vam k prdu. Zkratka jste jizdu neprizpusobili stavu vozovky a zadny policajt se s vami, pri reseni dopravni nehody, bavit nebude.

Reknu vam nekolik rad, ktere dodrzuji a ktere se mi za tech, vice jak dvacet let na silnici, osvedcili.
1. Dodrzovat bezpecnou vzdalenost od vozidla pred vami.
2. Neustale sledovat povrch vozovky. Kdyz zacne silnice namrzat, zacnou se na ni tvorit krystaly vody, ktere se v odrazu svetel zacnou lesknout. Zaroven se na silnici zacne vytvaret bily (zmrzly) povlak.
3. Je dobre pozorovat vireni vody za vozidlem. V takovych situacich je fajn ztlumit radio a lehce pootevrit okynko. Pokud je slyset susteni vody, je mensi pravdepodobnost tvorby namrazy.
4. Je-li vase vozidlo vybaveno snimacem venkovni teploty, je dobre si uvedomit, ze cidlo je umisteno pod prednim naraznikem. Teplota je tedy snimana nad povrchem vozovky. Pri ukazateli -1 st. Celsia, jeste neni potreba se modlit a odmitat jizdu. Kritickou hranici jsou -3 st. Celsia, kdy je jiz nejvetsi pravdepodobnost tvorby namrazy na vozovce.
5. S tvorbou namrazy je spojena jeste jedna moznost vizualni kontroly. Tou jsou sterace. Dokud nezacne mrznout tak, aby namrzala vozovka, ktera vetsinou, diky treni, byva teplejsi, nez okolni vzduch) netvori se na steracich namraza. Sledujete-li tedy cestu steracu a v nejdelsim bode vydite, ze voda odteka, neni duvod k panice.
6. Mosty a zatacky. Mista, kde zejmena v noci nevidite, kam jedete. Nejrozumejsi je snizit rychlost, opatrne, treba i prerosuvane brzdit, dokud nemam jistotu, ze je prujezd bezpecny. Obzvlast mosty jsou v tomto obdobi nebezpecne svou tendenci k namrzani odspodu. Zejmena na mistech, s povolenou vyssi rychlosti, je potreba si na tuto skutesnost davat pozor!
7. Predjizdeni, brzdeni, nahla zmena smeru jizdy. Na mokrych, namrzlych vozovkach nebezpecna vec. Ani sebelepsi zimni pneumatiky a bezpecnostni prvky, nedokazi ovlivnit fyzikalni zakony. Castecne vam pomohou omezit nebezpeci, ale stroj zistane vzdy strojem, ktery plni pouze predem nastavene ukony.

Jiste jsou i dalsi body, o kterych by se dalo psat, ale tyto mi pripadaji jako nejzasadnejsi a ktere sám dodrzuji. Nejsou chronologicky serazeny, psal jsem je, jak jsem si je vybavoval. Nerikam, netvrdim a nikomu nevnucuji myslenku, ze bude-li se jimi ridit, nic se mu v zimnim obdobi nestane. Kazdy jsme zodpovedny za vlastni ciny a sve konnani.

Jen jeste posledni rada na zaver. Uvedomme si, ze lidske telo je krehky a jedinecny organismus. Jsou casti tela, ktere lze nahradit, ale jsou take organy, jejichz poskozeni vede k nevratnemu stavu – smrti. Pri zhorsenych klimatickych podminkach, by se měl kazdy ridit vlastni usudkem a znat vlastni prah bezpecnosti. Kdyz jej snizi jeste o dalsi stupne, bude tim davat na jevo, ze mu zalezi na bezoecnosti i okoli.

Preji vam vsem, abyste zimu bezpecne preckali a uzili si jen pri dovolenkovych a vikendovych radovankach na snehu. Preji vam vsem, vzdy bezpecny navrat domů!

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s