Zmetek zmatek!

Dvacet let se pohybuji po českých silnicích, dálnicích a rychlostních komunikací, jako profesionální řidič. Každý den mi odemře několik mozkových buněk, ze zoufalství, nad chováním některých řidičů. Nejsem svatý, i ve mně občas bouchnou saze, ale jen v takové míře, abych neohrozil sebe, ani jiné účastníky provozu. Jsme jenom lidi a nervy na uzdě dokáže držet jen kladný hrdina, na filmovém plátně.

Možná je to štěstí, možná je to dar, že dokážu číst dopravní situaci kolem sebe a rychle reagovat. Možná je to zkušenost z prvního roku mého řidičského života, kdy jsem služební Favorit dokázal zrušit v jediném okamžiku. Možná je to třináct let za volantem auta s právem v přednosti jízdě, kdy při jízdě se světelným a zvukovým signálem, musíte přemýšlet i za ostatní řidiče, dobře a rychle vyhodnocovat dopravní situaci. Možná je to postupem, který jsem za svou profesní dráhu absolvoval – osobák, dodávka, dvanáctituna, kamion. Každé mělo svá specifika, každé mě naučilo něčemu novému.

Ale hlavně je to asi respekt k hodnotám. Když si člověk uvědomí, kolik koní a jakou sílu musí ovládat, zjistí, jak křehcí proti němu ostatní jsou. Nemůže se jen spoléhat na skutečnost, že sedí ve velkém autě, kterého si ostatní musí všimnout. Naopak, velké auto (sólo, tahač s návěsem, souprava), na některé řidiče působí, jako něco, co za jakékoliv situace musí pokořit. Dávají tím najevo, že je to vozidlo, které jim na silnici překáží, že tam nemá co dělat a dokáží to dát patřičně najevo.

Když jen troubí a dálkovými světly dávají tuto svou přednost najevo, nechává mě to naprosto klidným. Jen si říkám: „Klidně si trub, klidně si svit, nebo mě třeba přeskoč.“ To zejména v situacích, kdy předjíždím. Nebo snad nemám právo předjíždět pomaleji jedoucí vozidla? Ale jsou situace, kdy tito řidiči dokáží vytvořit tak konfliktní až nebezpečnou situaci, že lze pochybovat o jejich zdravém rozumu. Vynucování si přednosti v připojovacím pruhu, přejíždění přes dva pruhy na výjezd z dálnice, nerespektování dopravního značení a jiné nešvary, které denně vídám, jsou právě těmi situacemi, o kterých jsem psal na začátku.

Asi nejhorší situace nastávají v pondělní ranní dopravní špičce, kdy se mnoho řidičů rozkoukává po volném víkendu a chvíli jim trvá, než najdou ten správný rytmus. Také páteční odpolední dopravní špička stojí za to. Člověk je po celém týdnu unavený a pospíchá, aby bylo co nejrychleji doma a mohl odpočívat. Dopravnímu provozu nevěnuje dostatečnou pozornost a to vede k drobným i větším nehodám. V letní sezóně to platí dvojnásob.

Tohle všechno není o kvalitě výuky v autoškolách, o kontrolách na silnicích z pohledu Policie, o dopravně-bezpečnostních aktivitách státních i nestátních subjektů, tohle všechno je o jednotlivcích, o jejich egu a pocitu odpovědnosti. Psal jsem to několikrát a napíšu to zase. Součástí výcviku v autoškole, tak jako je teorie a praxe, by měla být i povinná zdravotní výchova (umění poskytnutí první pomoci), jejíž součástí by byla návštěva oddělení patologie, kde by žáci viděli oběti dopravních nehod. Věřte mi, já je viděl. Jak těsně po nehodě, tak s několikahodinovým zpožděním a nikdy to není příjemný pocit. Každý uchazeč o řidičský průkaz by měl absolvovat psychologické testy a EEG vyšetření, tak jako řidiči vozidel nad 3,5t. Možná již tam, by někteří jedinci zjistili, že za volantem nemají co dělat.

A je toho mnoho a mnoho, ale to bych se pořad opakoval. Takže nakonec jen okřídlené tvrzení, že každý je odpovědný za svoje chování a také moje oblíbené přísloví je lepší být doma v šest, než v půl šestý v márnici. Všem přeji vždy šťastný a bezpečný návrat domu.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s