Už ani na vesnici se lidé nezdraví!

Když procházím vesnicí, pozdravím každého, koho potkám. Starousedlíka, kterého znám, ještě z doby, kdy jsem sem jezdil jako kluk s rodiči na víkend, nebo na prázdniny k babičce a dědovi. Stejně tak pozdravím nové obyvatele vesnice, kteří se sem buď přistěhovali, nebo sem jezdí na chatu/chalupu. Nedělám v tom rozdíl. Byl jsem tak vychovaný a dělám to automaticky, stejně jako po psech sbírám jejich exkrementy.

Nenapadlo by mě nepozdravit. Ať už s ohledem na rodiče, kteří sem stále jezdí a starousedlíci rádi hovoří o věcech, které se jich dotýkají a většinou mají původ v mladší generaci. A nepozdravit staršího obyvatele vesnice, vždy bylo považováno za projev neúcty.

Jak lidé migrují z vesnic do měst a zase zpátky, berou si s sebou i nešvary okolí, ve kterém žijou. Ve městě je to zejména anonymita davu. Hlavně na velkých sídlištích soused nezná souseda. I tak se snažím zdravit každého, koho ve vchodě potkám. Jen se občas setkávám s nechápavým pohledem pozdraveného, jako by nechápal význam zdvořilostní fráze.

Tento nešvar se v posledních letech přenáší i na české vesnice. Všímám si toho stále častěji. Lidé jako by se vzájemně raději vyhýbali, než by se pozdravili. A mě to mrzí. Vždy jsem si myslel, že na vesnici lidé k sobě mají blíž. Pamatuji dobu, kdy si vzájemně pomáhali. Jednou já sousedovi, pak zase on mě. Bylo potřeba něco postavit? Žádný problém. V pátek večer se v hospodě všechno naplánovalo a v sobotu ráno se sešla celá vesnice a v neděli večer to bylo pod střechou. A když se to nestihlo, tak další víkend se v sobotu ráno zase všichni sešli. To dnes již neplatí. Možná ještě ta hospoda. Ale stejně většina lidí sedí doma u televize a řeší vlastní problémy.

Jak potom chtít po lidech, aby k sobě měli blíž, aby se scházeli, společně podnikali kulturní a jiné společenské akce, když se na návsi ani nepozdraví?

Příspěvek byl publikován v rubrice takhle mi tu žijem, z mobilu se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

