Neber úplatky, nebo se z toho zblázníš!

A každýmu z nich jsem tady na tý točně říkal: Neber úplatky, neber úplatky, neber úplatky nebo se z toho zblázníš, ale je to marný, je to marný, je to marný…

Kdo by neznal tuto legendární větu z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje v podání Ladislava Smoljaka, jako vedoucího autoservisu Karfíka, pronesenou směrem k právě nastupujícímu Františku Koudelkovi, v podání Luďka Soboty. Věta, která jako mnoho jiných, z pera autorské dvojice Smoljak Svěrák, vstoupila do každodenního života nás všech.

Úplatek jako takový, si každý spojuje zejména s korupcí v nejvyšších kruzích naší politické scény, s jednáním na úřadech, při zadávání veřejných zakázek, zkrátka všude, kde se lze domáhat něčeho, na co za normálních okolností máme právo, ale pro normálního člověka, se to může zdát, jako nedosažitelné.

Ať se úplatku říká jakkoli, všimné, odměna, drobná pozornost, protislužba, vždy je to věc nemorální, leč naprosto běžná, některými lidmi běžně používaná a dokonce i vyžadovaná. Kdo úplatek nabídne, nebo dokonce přijme, je z pohledu trestního zákona viník trestného činu. Když se na to ovšem přijde. 😉

Ale co třeba taková pomoc, formou něco za něco? Je to taky úplatek, když pro vás někdo, něco, udělá, samozřejmě zcela nezištně, a vy mu na oplátku něco poskytnete. Je to úplatek? Jestli ano, jsem vinnen, a protože vám to vyjevím, měli byste to oznámit orgánům činným v trestním řízení. Jinak se totiž dopouštíte spoluviny. 😮

Poprvé se to stalo v pondělí, když jsem na centrální překladiště přivezl zboží z naší pobočky a  odvážel zpět zboží pro pobočku. Protože používáme celoplachtové návěsy, bez zadních vrat, používáme žebřík, abychom se dostali až k horním okům, kterými se prostrkuje pásek, který zajišťuje zadní plachtu. Je tak zajištěna bezpečnost nákladu při transportu a zároveň se tím vylučuje krádež zboží, jelikož je celá plachta opatřena bezpečnostním lankem, které je po  nalezení opatřeno plombou,která se odstraní až na vykládacím depu, odpovědným pracovníkem.

image

Manipulace s těžkou plachtou, na žebříku, ve výšce cca 4m, není nic příjemného a při nepříznivém počasí, je to dost opruz. Nehledě na skutečnost, že je to i nebezpečné. Už dvakrát se mi podařilo z výšky spadnout. Ale jsem tu, takže to vždy dobře dopadlo. 🙂

Ale zpě k pondělí. Když jsem vyjel od rampy a vyndal žebřík, z úchytu pod návěsem, všiml jsem si, že mám kompletně zadní plachtu zapáskovanou. Z rampy se na mě smáli skladníci, že za kafíčko, mi to klidně příště udělají zase. 🙂 No řekněte, není to milé? Mě to zkrátí čas, který musím trávit na překladišti a skladníci mají postaráno o přísun kávy v práci. Není nás mnoho, kteří máme takové návěsy, takže jim žádné vážnější ledvinové nebezpečí nehrozí.

Abych nemusel s kafem v ruce běhat po překladišti, dám jim dvacku, ať si ho koupí sami. Stojí mě to týdně stovku, ale už nemusím šplhat po žebříku, jako opice a čekat, kdy mi uklouzne noha a já padnu mezi návěsy. A teď mi řekněte, je to úplatek?

Příspěvek byl publikován v rubrice z mobilu, zápisky truckera se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Neber úplatky, nebo se z toho zblázníš!

  1. jolana88 napsal:

    není, proč by byl? Výhoda není neoprávněná – odpracovali si to. Hlavně – není to z oblasti obecného zájmu anebo podnikání. Pokud to někdo vidí jinak – jsem spoluviník 😉 PS: je to milé – a hezky české … pozdravujte skladníky, myslí jim to 🙂

Zanechat Odpověď

