Dojem není pojem!

Čeština je krásná řeč. Tolik pádů, tolik tvarů, tři rody, slova ohebná i neohebná, souhlásky měkké, tvrdé a další a další „zákeřnosti„, které školáky a cizince, snažící se pochopit naši krásnou řeč, nutí k slzám. Kdo dokáže spisovou Češtinu používat při rozhovoru, je „pánem“ konverzace. Kdo ji dokáže používat v psané formě, je králem jazyka.

Každou věc lze popsat  několika výrazy, které ve svém základu mohou označovat úplně něco jiného. Sama intonace hlasů dává slovu důraz a význam. Je zajímavé, kolik vulgárních výrazů obsahuje Spisovná mluvnice česká a přitom bychom se jim měli v kultivovaném projevu vyhnout. Ale proč? 😉

Mezi našimi přáteli je několik lidí, kteří mají za partnera cizince. Ve všech případech se tento člověk snaží mluvit česky. Rozhodl se zde žít a s tím spojil i osvojí řeči. Když se mu snažíme jeho výslovnost ulehčit nápovědou, třeba v angličtině, odmítá to, že na to musí přijít sám. Takový přístup se mi moc líbí. Výslovnost některých slov je pro ně velmi náročná, leč pro „našince“ roztomilá. Kdybych se rozhodl žít v jiné zemi, také bych byl „donucen“ naučit se jejich mateřskou řeč. Patří ke kultuře a zároveň pochopení mentality lidí žijících v té zemi.

Už od dob školní docházky, mi bylo vštěpováno, že chci-li dobře zvládnout češtinu, měl bych hodně číst. A je to pravda, v psaném projevu lze najít mnoho zajímavých slovních obratů, tvarů, ale i vyjádření, která nám pomohou ve slovní zásobě. Nemám tím nyní na mysli tiskoviny pochybné kvality (bulvární noviny a časopisy), kde víc než na pravopis, se klade důraz na pikantnosti, ze života celebrit. Nemusí to být ani naučné slovníky a odborné publikace, kterým rozumí jen autoři a několik dalších odborníků, ale na literaturu, nebo magazíny, kde kvalita korektora převyšuje nad kvantitou autorovi fantazie.

Také psaný projev rozvíjí naší slovní zásobu, ale zlepšuje o paměť. Neustálým opisováním si text zapamatujeme lépe, než opakovaným poslechem. Při psaní se totiž musíme na písmo soustředit. Kdežto při poslechu vnímáme jen melodii hlasu, přednášejícího. Čím více se soustředíme, tím více textu si dokážeme zapamatovat. Důležité je také, kompletně textu porozumět. Při slově, nebo obratu, kterému nerozumíme, doporučuje se, takový termín vyhledat v literatuře naučné, abychom výrazu správně porozuměli. Při jeho následné interpretaci, došlo-li ke špatnému výkladu, vzniká chyba, která pro následné čtenáře, nebo posluchače, může být zavádějící, převezmou-li ji, jako správný výklad. Zbytečně pak vznikají chyby v naší krásné řeči.

Ne zbytečně se říká: „Pleteš si dojmy s pojmy.“ Zachovávejte krásu našeho jazyka a snažte se jej dále rozvíjet. Když už ne pro následující generace, které, díky neustále se rozvíjejícím technologiím, budou již jen konzumenti jazyka, tak především pro sebe. Vždyť na co má být národ hrdý víc, než na vlastní jazyk.

Hezký den 🙂

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice z mobilu, zamyšlení se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Dojem není pojem!

  1. jolana88 napsal:

    ani nevíte, jakou jste mi udělal radost. Občas mám totiž dojem, že jsem právě dorazila z Jupitera, neboť i v oficiálních textech, jež by měly být seriozní, se objevuje čím dál více chyb. Bývám označována za „rejpala“, „puntičkáře“, v lepších případech. Zastávám totiž názor, že v dnešní době je třeba udržovat kulturu jazyka i na webových stránkách. Díky 🙂

    • jiproch napsal:

      Já děkuji za tento hezký postřeh. Bohužel již dávno jsem si všiml, že kultura jazyka s přibývající modernizací a elektronizací klesá. Jakoby se opravdu hleděla na kvantitu informací, než na kulturu projevu. A je jen málo lidí, kteří si všimnou, že věta je gramaticky špatně postavena, i když si ji musí několikrát přečíst, aby pochopili, o čem autor píše. 🙂

      • jolana88 napsal:

        a pokud si, náhodou, dají práci a upozorní na věc – např. webovky fungující pod SCIO – dozví se, že „chybovost je pod průměrem“ – neznámo jakým – a tudíž není co řešit. (míněno – madam, nehledejte laskavě chyby! – dneska se na to UŽ nekouká) …

        • jiproch napsal:

          Přesně! Hlavně nehledat zdroj hodnocení, protože ten je pokaždé jiný, metodický a expertní, pro každou společnost zvlášť.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s