Jsou zvuky, které by se neměly vysílat!

Jako je v Zákonu o provozu na pozemních komunikacích specifikováno, že barva vozidel nesmí být zaměnitelná s vozidly s právem v přednosti jízdy (Povinnosti provozovatele vozidla §10 (2)), tak by mělo být někde specifikováno, jaké zvuky by se neměly vysílat v rozhlasovém éteru.

Již několikrát se mi stalo, že během jízdy jsem zaslechl „podezřelé“ zvuky, které jednoznačně vybízely k ostražitosti. A nejde jen o zvuky zvukového výstražného znamení, ale třeba i pravidelný kovový klapot, zvuky imitující prudké brzdění, výstřely atd…

Zdrojem těchto zvuků není vozidlo, které řídíte, ale rozhlasové stanice. Potažmo reklamy, které vysílají. Chápu, že agentura, která tvoří reklamní spot, potřebuje na ni upoutat. Čím je reklama nápaditější, vyzývavější, křiklavější, šokující a absurdnější, tím větší je šance na upoutání pozornosti. Zboží bez reklamy, se neprodává!

Výrobce takové reklamy se snaží přicházet stále s novými nápady. Do svých reklam zapojují známé tváře. Čím známější mediální „ikona“, tím je větší předpoklad, pro následný prodej produktu. Ale co má dělat výrobce reklamy, když požadavkem je rozhlasová reklama? Zde mu jsou všechny tváře na nic. Rozhlas obraz nepřenáší. A právě nyní na „scénu“ vstupují zvuky. Zvuk v rozhlasové reklamě musí upoutat stejně, jako obraz produktu na televizní obrazovce.

Ano, existují mistři mluveného slova. Jenže reklama není přednes literárního díla a nemá velkou uměleckou hodnotu. Proto se v rozhlasových reklamách moc často „nesetkáváme“ s hlasem známého umělce. I když výjimky potvrzují pravidlo, že? 😉 Jak tedy nahradit hlas, který svoji malebností a čistotou má přilákat zákazníka?

Je to zvuk, nahrazující zvláštní situaci. Uspávající hlas nikoho nezaujme, ale zvuk výstřelu, prudkého brzdění, zvuk policejní sirény, to už donutí posluchače zpozornět! A nejen zpozornět, ono jej to dokonce donutí reagovat na nenadálý podnět. I zkušený řidič, který takovou reklamu, s doprovodným zvukem, slyší poprvé, reaguje, jako by se jednalo o skutečný zvuk. Jak asi potom reaguje řidič začátečník, který se teprve „prokousává“ prvními kilometry na silnici?

Vím, že „hážu hrách na zeď“. Dokud rozhodný orgán nerozhodne o škodlivosti takové reklamy, budou se rozhlasovým éterem rozléhat zvuky policejních sirén, aby nás varovaly před nebezpečím, když si nekoupíme přípravek na vypadávání vlasů. Možná přeháním, ale v českém právním systému, je možné všechno.

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s