Veřejný nepřítel číslo jedna!

Kamion – veřejný nepřítel číslo jedna na českých silnicích!
Řidič kamionu – veřejný nepřítel číslo jedna českých řidičů!

Asi tak nějak by se dala shrnout reportáž televize Nova, ze včerejší nehody rumunského kamionu, na dálnici D1, kdy byla dálnice zcela zablokována a vytvořila se kolona o délce 9km! Viděl jsem to v odpoledních Televizních novinách a krev se ve mně začala vařit. Asi jako pokaždé, když Televize Nova odvysílá jakoukoli reportáž z dopravní nehody, ve které figuruje nákladní vozidlo.

Nechci nikomu sahat do svědomí, nebo obhajovat řidiče rumunského kamionu, ale co se přesně stalo, že kamion zůstal ležet napříč dálnicí a zastavil dopravu na jedné z nejfrekventovanějších silnic v zemi, řečeno nebylo. Mohlo se jednat o technickou závadu na vozidle, mohlo dojít k selhání řidiče. Ve chvíli defektu na řiditelné nápravě a stavu povrchu dálnice, která je opravdu katastrofální, je jen na řidičově zručnosti a dílem také náhoda, když se podaří kamion bezpečně zastavit. Stačí chvilka nesoustředění a takový defekt může skončit podobně, jako avizovaný rumunský kamion. Zůstane „ležet“ napříč dálnicí.

Jak postupovat při odklízení nehody, je na rozhodování ŘSD, jakožto správce dálnice, ve spolupráci s integrovaným záchranným systémem, který se na odstraňování nehody podílí. Ve většině evropských zemi, je postup, na páteřní dopravní síti, více méně podobný. Nejdůležitšjší je záchrana řidiče z havarovaného vozidla a jeho vyproštění (zde k žádnému zranění nedošlo). Pak musí dojít k zabránění úniku provozních kapalin z vozidla do okolní půdy. Potud je vše v pořádku, že je dálnice na nezbytně dlouhou dobu uzavřena. Následovat by mělo odklizení vraku vozidla a vysypaného nákladu na vozovku. Zde nastupuje těžká technika, aby odstranění proběhlo co nejrychleji a aby mohlo dojít ke zprovoznění části dálnice, alespoň pro osobní dopravu. Řidiči nákladních vozidel, kteří zůstanou v uzavřeném úseku, musí prostě počítat s možností, že tam budou stát, dokud jim nebude umožněn průjezd místem nehody. Je to svízelná situace, ale jinak to řešit nelze.

Po celou dobu vyprošťovacích a odstraňovacích prací, by měla Policie operativně vyřešit objízdné trasy, jako pro osobní, tak nákladní dopravu. Krizové scénáře jsou vytvořené pro všechny sjezdy na dálnici. Že není dodržována kontrola stavu těchto objízdných úseků, je věc jiná. Vždy se to řeší až ve chvíli, kdy doprava na těchto silnicích začne kolabovat, z důvodu průjezdů odkláněných vozidel. Ale o tom už se nehovoří. Jen se taktně poznamená, že z důvodu odklonu vozidel z dálnice, doprava na objízdných trasách kolabovala. Opět „smlsnutí“ pro reportéry televizních stanic.

Chci věřit, že se všichni snažili, aby dopravní nehoda a její následky byly odstraněny co nejrychleji a provoz se vrátil do běžného standardu. Nechci sahat ani do svědomí řidiče rumunského kamionu, jak velkou mírou zavinění, se na vzniklé situaci podílel. Stát se to může, jsme jenom lidi, ale nehoda, není náhoda. Sám jsem byl v noci svědkem tří naprosto absurdních situací, kdy jedna mohla málem a druhá téměř skončit podobně, jako ta z dnešního dopoledne.

Sjezd z Vysočanské radiály, směrem na Černý most, tvoří silnici dva jízdní pruhy, které se před připojením na Štěrboholskou radiálu spojují do jednoho. Nevím kdo rozhodl o takovém řešení, i jak mohlo ke schválení dojít, ale a prostě, předjel mě tam „kolega“, se slovenskou registrační značkou. Popravdě, měl toho „plné ruce“, aby se vůbec na začátku připojovacího pruhu, vešel do správného jízdního pruhu. Dalším „expertem“ bylo vozidlo, na jehož zadní plachtě byla umístěna obří reklama na jakési školící středisko pro výcvik řidičů a veliké „L“, značící autoškolu. Nevím, jestli celá souprava byla vozidlem nějaké autoškoly, ale jestli ano, tak by majitel takové autoškoly, měl vrátit licenci. Vozidlo totiž bez jakéhokoli zaváhání vjelo do zákazu vjezdu, pro nákladní vozidla nad 12t. A aby toho nebylo málo, viděl jsem nákladní vozidlo, které v pravotočivé zatáčce prorazilo středová svodidla a zastavilo se, po projetí dvěma protisměrnými pruhy, až v poli, za dalšími svodidly. Tato nehoda se obešla bez zranění, ač se jedná o velmi frekventovanou část pražského městského okruhu.

Po těchto „extrémních“ situacích jsem pochopil, že nákladní vozidla a někteří jejich řidiči, opravdu spadají do kategorie Veřejný nepřítel číslo jedna! Jediné, co mne opravdu mrzí, že při takovýchto excesech, jsou do jednoho pytle házeni všichni řidiči nákladních vozidel nad 3,5t.

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Veřejný nepřítel číslo jedna!

  1. Dejv92 napsal:

    házení skupiny do jednoho pytle, dle několika členů je asi jeden z nejhorších neduhů světa… je to jako nemoc, je to všude… „jé, ty děláš s počítačema? kde máš veliký brýle?“, nebo, „vezeš železo do šrotu? to jsi zloděj nebo co?“, prostě všude!

  2. abe_cz napsal:

    To máte podobné i u motorkářů, „všichni“ jezdí jak hovada podle TN:(.

    • jiproch napsal:

      Přesně! V takových situacích, jsou obě motoristické skupiny hozeny do jednoho pytle – Veřejný nepřítel českých silnic a řidičů. 🙂

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s