Instalatér, ani dokumentarista, ze mne nebude!

Vyměnit koupelnovou baterii u umyvadla, to přeci nemůže být nic těžkého. Obzvlášť, když jsem bez problému zvládl výměnu vanové baterie a několikrát i vyměnit „kuželku“ u té umyvadlové. Dnes nastala chvíle, kdy jsem musel umyvadlovou baterii vyměnit komplet. Několik týdnů již protékala a nepomáhaly žádné „technické“ fígle. V OBI jsme vybrali model, který vizuálně i prakticky, plně dostačoval potřebám panelákové koupelny.

Doma jsem nachystal školní aktovku, ve které mám veškeré nářadí, které je v domácnosti běžně potřeba. Plus jsou v ní zbytky různých bytových doplňků, které jsou v ní uloženy, pro potřeby „někdy se budou třeba hodit“. Aktovku na nářadí používám z důvodu, že mi vždy po (ne)úspěšném domácím zásahu, připomene, že se mám pořád co učit z učebnice domácího kutilství.

I jal jsem se demontovat starou vodovodní baterii. Postupně z umyvadla mizela jedna součástka za druhou. Až jsem se zasekl, na přímé demontáži baterie z otvoru v umyvadle. Zkoušel jsem to zprava i zleva, ten šroub, co ji drží pevně na místě, ne a ne povolit. Nezbylo, než demontovat celé umyvadlo ze stěny. To už jsem začínal být zoufalý, neb jsem porušil akrylátový tmel, který zabraňuje stékání vody za umyvadlem po stěně. A nový jsem neměl.

Pral jsem se baterií statečně. Už to vypadalo, že vyhraje a já budu muset potupně přiznat porážku a napůl zničenou baterii, už dávno nefunkční, vrátit i s umyvadlem zpět na zeď. Když tu, aniž bych se o to nějak hruběji snažil, baterie povolila a sama se odporoučela z umyvadla. „Heuréka!“, zvolal jsem. Polovina práce byla za mnou, druhá přede mnou. V návalu boje s demontáží, jsem veškeré odstraněné díly rozházel po koupelně, takže jsem ztratil přehled, které těsnění kam patří.

Namontovat novou baterii, se zdálo, jako záležitost několika následujících minut. Opak se stal pravdou. Už dávno jsem přestal sledovat čas, který jsem této práci věnoval. Umyvadlo stále sundané ze zdi, namontován pouze nový odpad a koupelna plná nářadí a jednotlivých součástí nové baterie. Nechápu důvod výrobce, proč ji nemůže balit rovnou složenou. Si snad myslí, že: „Co Čech, to kutil!“ Ale co mi, kterým taková vlastnost není sudičkami dána do kolíbky? My si musíme poradit prostřednictvím návodu na montáž. Už dávno jsem se je naučil číst, od začátku do konce, před zahájením samotné práce.

Musel jsem si na pomoc přivolat staršího syna. Ne, že by byl zručnější než já, je to také takové „hrombidlo“, ale aspoň disponuje sílou, která mě začala docházet. Rukou společnou jsme se dali do práce. A že nám to pěkně šlo. Romča otáčel umyvadlem na všechny strany, nakláněl do všech možných úhlů a já postupně nasazoval jednotlivé části baterie. Dílo se podařilo, baterie držela na umyvadle, všechny hadičky vedly tam, kam měly, táhlo od „špuntu“ bylo funkční a umyvadlo drželo na zdi.

Nezbývalo, než provést zkoušku ohněm, tedy vodou. Teplá voda – funkční! Studená voda – bože! Voda stéká po hadici na zem! Než bych zkontroloval jen těsnění na hadici v baterii, demontoval jsem umyvadlo ze zdi! Připadalo mi to, jako rychlejší řešení. Odšroubuji hadici z baterie a co to? Chybí těsnění! Jakpak je to možné? Hledám po koupelně, zatoulané těsnění, ale nikde není. Vzteky jsem násilím rozebral starou baterii. Najednou to šlo, hladce a použil staré těsnění. „Snad to bude fungovat.“, doufal a věřil jsem. Fungovalo! Všechno jsme namontovali zpět na své místo. Umyvadlo je jako nové. Nic jsme nezničili, voda nikde neteče a ani sousedy pod námi jsme nevytopili. Akci můžu hodnotit pozitivně. Části staré baterie jsem naházel do igelitové tašky a posléze budou, jako důkaz, zničeny.

Po uvedení koupelny do původního stavu, jsem si uvědomil důležitou věc. Zapomněl jsem celou akci zdokumentovat! Já, který tak rád fotí podobné akce! Každý správný dokumentarista, musí být neustále v pohotovosti. Musí být připraven, reagovat v každé situaci, a když je to nutné, začít pořizovat jeden záběr za druhým, nebo zápis za zápisem, ze situace, která se odehrává kolem něho. V tuto chvíli už nemám ani jak zdokumentovat celou akci, stará baterie je v kontejneru! Jediné, co vám mohu nabídnout, je výsledek mého, skoro dvouhodinového snažení!

23032014170

Tak to je ona, naše nová umyvadlová baterie!

Příspěvek byl publikován v rubrice takhle mi tu žijem se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

