Musí mít podnikání byznys plán, nebo stačí jen nápad?

Že bychom se s #mojezlato nejraději odstěhovali z Prahy, jsem psal už mnohokrát. Máme vybráno několik míst, kde by se nám líbilo. Že je to zatím nereálné, to ti, kteří můj zápisník čtou, vědí. Ale …!

Čistě teoreticky, kdyby se nám podařilo „zmizet“ z Prahy, co dál? Samotným přestěhováním to nekončí. Člověk musí mít v novém místě zajištěnu práci, výdělek. Nebo …? Může hospodařit a snažit se žít z vlastních zásob. Zní to zajímavě, mít vlastní hospodářství, ale jde to? Na mnoha příkladech, které nám předkládají média, by se mohlo zdát, že na tom není nic složitého. Ale je tomu tak?

Mít za barákem pole a pěstovat brambory, na tom by nemuselo být nic složitého. Moji rodiče mají také za barákem několik řádek brambor a musím uznat, že chutnají skvěle. Většinou však vystačí jen na několik desítek porcí. Jaké by to bylo ve velkém? Zelenina? Také ji lze pěstovat na zahradě. Ovoce? Existují přece ovocné sady, pole jahod a záhony luštěnin. Jenže nic, co by se jen zasadilo, sklidilo a snědlo. Takže zas tak jednoduché to nebude! Ale mohl bych jezdit traktorem po poli, na něj mám řidičák! 😀 To je tak jediné, čemu bych asi rozuměl.

Zvířata! Jeminkote, jsem dítě z města. Většinu chovných zvířat jsem měl možnost vidět z blízka, ale představa, že dojím krávu, nebo kozu, to jako asi nee… Prasata, slepice, králíky, ovce? Dokážu si představit, že je krmím, ale zabít? Vždyť já nedokážu zabít ani kapra na Vánoce. Nikdy jsem se neúčastnil zabíjačky. Umírat vlastní zvíře, jsem viděl jen ve veterinární ordinaci, když jsme se rozhodli jej dál už netrápit a dopřáli mu důstojný a bezbolestný odchod. Vždy jsem brečel, jako „želva“. Naporcovat maso, to prosím ano, to mi problém nedělá, ale ne ze zvířete, které jsem denně krmil a staral se o jeho spokojený život.

I kdyby se nám podařilo něco začít pěstovat, nebo chovat domácí zvířata, účty za elektřinu, plyn, daň z nemovitosti a další „peněžní“ platby to nezajistí. Leda bychom začali prodávat produkty našeho „pěstitelství“. Jenže to zas znamená jezdit na trhy, nebo najít odběratele produktů. Ať tak, či onak, bude se jednat o podnikání, a ne o soběstačné pěstování. Takže co?

Kdo nechce být zaměstnancem, nebo nemá možnost sehnat práci, je nejjednodušším způsobem, nechat se „živit“ daňovým poplatníkem, na úřadu práce (doufám, že mi tuto větu odpustí všichni, kteří se, leč marně, najít práci snaží, nebo lidé s různým druhem postižení, pro než adekvátní práce neexistuje). Nebo může začít podnikat. Být svým pánem! Ukázat celému světu, jak se to dělá! Těšit se z toho, že funguje něco, čemu věří! Ale jak na to? Babo raď! Každá rada dobrá. Asi nejdůležitější je nápad! Najít díru na trhu.

Mám pocit, že dnes jsem jednu takovou „díru“ našel. Nejde přímo o díru na trhu, protože druh podnikání, o kterém přemýšlím, již v několika variantách na území České republiky funguje. V několika případech jde o záležitost pokrývající jen část nabídky služeb, o kterých přemýšlím realizovat jako celek, ale v několika případech jde o model převzatý ze zahraničí. Nevím, jestli všechna místa jsou provozována českými podnikateli, ale v některých je určitě zahraniční kapitál, know how a značka.

V tuto chvíli nemám představu, jak náročné by bylo přivedení myšlenky do stavu realizace. Vím, kde by se takové „místo“ podnikání mělo nacházet a jaké služby by mělo nabízet. Rád bych, kdybych našel odvahu, pustit se do takového projektu, zapojil do takového modelu služby, výrobce a dodavatele z oblasti, kde by se mi podařilo projekt realizovat. Slyšíme to často, že šanci by měli dostat místní podnikatelé, tak proč je nezapojit do každého vznikajícího projektu, ze kterého by mohla „těžit“ příslušná regionální oblast.

Někomu může má vize připadat troufalá. Řidič a má plány na rozvoj v regionální oblasti a spolupráci s místními podnikateli. Ano, možná máte pravdu. Ale jak říkám: „Je potřeba najít „díru“ na trhu a využít ji!

Příspěvek byl publikován v rubrice takhle mi tu žijem, zamyšlení se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Musí mít podnikání byznys plán, nebo stačí jen nápad?

  1. jolana88 napsal:

    navštívit tu bezplatnou poradnu …

  2. jolana88 napsal:

    nápad je začátek – byznys plán nutnost. HK jednotlivých krajů mají speciální poradce, kteří pomohou zhodnotit – bezplatně ..

Zanechat Odpověď

