Není kabel, jako kabel!

Když při příchodu do práce vidím „parťáka“, nevěstí to nic dobrého. Většinou si necháváme vzkazy v kalendáři na palubní desce tahače. Nutnější věci řešíme pomocí SMS zpráv, ty kritické telefonním hovorem. Osobně, to se již musí jednat o stav nejvyšší nouze. A takový stav nastal ve čtvrtek večer!

Odpoledne odvezli náš nový #truck do servisu. Žádná závada, ani porucha. „Jen“ prasklé čelní sklo. Stačí větší kamínek, který odletí od auta před vámi a ve skle je díra. Pak stačí projet několik výmolů a prasklina se postupně zvětšuje. Nevěřil jsem, že výměna čelního skla u prodejce a dealera nákladních vozidel je tak časově náročná – dva dny! Nedá se nic dělat, dostali jsme náhradní vůz. MANa, kterého jsme měli před #new #BlueBear. 🙂

15032014155

Musel jsem ho „drobečka“ dnes nad ránem umýt. Na centrálním překladišti se používá jako náhradní vůz a nikdo se k němu nechová, jako k „vlastnímu“. Tak ať si těch pár dnů u nás užije, jako když byl naším stabilním vozem. 🙂

Problém!“, přivítal mě kolega. „Na MANu je ADR elektrický kabel a jediný návěs, který s ním jde spojit je Stadler.“, suše mi oznámil. „Chceš mi říct, že sem přivezli tahač bez elektrického kabelu?“, zeptal jsem se. „Vždyť tam to auto stojí tři měsíce! To nebyli schopní koupit kabel na dvě zásuvky?“, pokračoval jsem v kladení otázek. „Evidentně ne a nikoho to netrápí.“, odpověděl. „A co jako teď mám dělat?“, kroutil jsem hlavou s nadějí na rozumnou odpověď. Ta samozřejmě přijít nemohla: „Pojedeš naložit, vrátíš se, vyloží a naloží hlavní běh. V Modleticích si vezmeš nový kabel a bude to vyřešené. Všechno už je domluvené!“, vesele mě instruoval kolega. Šli na mě mrákoty. „Zase to všechno odseru já! Už mě to nebaví! Proč to jednou nemůže být někdo jiný!“, vztekal jsem se, ale marně. Nezbývalo, než to udělat tak, jak mi to kolega vysvětlil.

Asi se ptáte, proč je problém, že jedna hadice nejde ke všem návěsům. Důvodem je rozdílné provedení. Propojovací kabel, který přivádí elektřinu z tahače do návěsu, se vyrábí ve dvou provedeních. Bezpečnostní ADR, kdy oba konce jsou plastové, aby bylo minimalizované riziko přeskočení elektrické jiskry při manipulaci (odpojení/zapojení návěsu) s kabelem. Jak je patrné z označení ADR, používají se tyto kabely pro přípojná vozidla podléhající normě ADR (vozidla přepravující plyny, kapaliny, tuhé hmoty, chemikálie a jiné nebezpečné látky, a také výbušniny). U přípojných vozidel, která nepodléhají normě ADR a u starších typů vleků a návěsů, se používá tzv. kabelový adaptér. Rozdíl je v koncovkách, které se zapojují do zásuvek návěsu, nebo vleku.

Některá přípojná vozidla jsou vybavena oběma typy zásuvek a pak je jedno, jaký kabel vede z tahače. Naše firma používá starší typy návěsů, se dvěma elektrickými zásuvkami. Při přebírání nových tahačů jsme zjistili, že jsou vybaveny ADR elektrickým kabelem. „Zase někdo nepřemýšlel.“, shodli jsme se jednotně. My jsme si s kolegou poradili rychle a jednoduše, vyměnili jsme propojovací ADR kabel na novém tahači, za kabel s dvěma koncovkami z MANa. Bohužel, nyní se nám to vymstilo. Zákon schválnosti?

Každý člověk, když si jde koupit nové zařízení, které potřebuje spojit s jiným zařízením, se přeci dopředu informuje, jestli ty dvě věci půjdou bez problémů spojit, ne? Nezjišťuje až doma, jestli starý kabel, který zařízení propojoval, bude fungovat i s novým, aby nemusel obratem chvátat zpět do prodejny, pro nový propojovací kus. Ale to udělá normální člověk. Lidi, kteří vybírají nový typ vozidla pro vozový park celé firmy, se takovými detaily nezabývají. Vlastně se ani nikdo neptal nás řidičů, v jakém provedení a výbavě by nová vozidla nejvíce vyhovovala podmínkám každodenního provozu firmy. Naopak, byl to výrobce, respektive dealer vozidel, který navrhl nejvhodnější konfiguraci vozidla. Jak se postupem času ukazuje, tento návrh dealera se neshoduje s potřebami řidičů, kteří vozidla používají v každodenním provozu.

A tak je to se vším, když o důležitých věcech, neřkuli o investici v řádu několika desítek milionů korun, rozhodují lidé, kteří s takovým zařízením vůbec nepřijdou do styku. A ty, každodenní uživateli, si operativně poraď. Nejen, že to přináší další investice, ale občas to bere i chuť lidí k práci v takových podmínkách. Proto prosím všechny vrcholné manažery, nákupčí, techniky a další lidi odpovědné za investice ve firmách: „Když už se rozhodnete svým zaměstnancům pořídit něco, co by mělo zkvalitnit a zefektivnit jejich práci, potažmo hospodářský výsledek celé firmy, zeptejte se jich, co by to mělo být! Vždyť ten, kdo takový prostředek používá každý den, přeci nejlépe ví, jak by to mělo vypadat, jak by se to mělo chovat a co by to mělo umět. Poslouchejte své podřízené, ušetří vám to práci, peníze, ale hlavně iluze podřízených o vašem zdravém rozumu.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Není kabel, jako kabel!

  1. jolana88 napsal:

    optimisto 🙂

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s