Bludy obludy!

Určitě ho ve svém okolí. Koho? Člověka, který se vyskytuje všude, kde se o něčem mluví, něco se řeší, prostě kde se něco probírá. Nemusí se sám aktivně hovoru účastnit. Stačí mu, že postává nedaleko, jako že jen tak, ale přitom ne dost daleko, aby neslyšel, čí „prádlo“ se „pere“. Ti otrlejší se diskuse rádi účastní, někdy i přispěchají svou troškou „do mlýna“.

Všichni však mají shodnou vlastnost. Ve chvíli, kdy se hlouček diskutérů rozprchne, již mají vyhlédnutého účastníka, kterého se ihned pokoušejí „odchytit“ pro svoje záměry. Jak jej identifikují? Jednoduše. Většinou to bývá ten, který se v diskuzi nejvíce projevoval svými znalostmi, všeobecným přehledem, nebo fundovaným výkladem k problému. Doufají, že tak získají informace, na které by se mezi diskutujícími neopovážili zeptat.

Proč to dělají? Jsou zvědaví, potřebují mít přehled o všem, co se kolem nich „děje“. Ale pozor! Tyto jejich aktivity mohou mít i stinnou stránku. Sbírají informace pro „třetí“ stranu. Není potřeba za tím hledat hned špionážní aféru, i když mnoho jich takto vzniklo. Stačí, že se potom s takovou informací „pochlubí“ před někým, kdo na tom má větší zájem, než oni samotní. Nebo v horším případě, jsou sami „donašeči“ takových informací. Třeba k nadřízeným, kteří ji mohou použít proti tomu komu, kdo ji pronesl.

Sám mám ve svém okolí jedince tohoto druhu. Nepodezírám jej z toho, že by někomu „donášel“, co se doví, ale je zvědavý jako „opice“. Pokaždé, když se s ním setkám, ptá se, co je nového. Zeptám-li se ho, jestli v životě, nebo ve firmě, zajímá ho spíš firemní záležitosti, než můj soukromý život. Než jsem zjistil, co je zač, občas jsem mu řekl co se děje, chystá, připravuje, ale vždy v rámci toho, co bylo všeobecně známo. Vždy mi na to odpověděl, že to už ví, a jestli nevím něco jiného. „Když to víš, tak proč se mne na to ptáš.“, odpovídám mu a jdu si po své práci. Jenže on se nedá tak snadno odbít a zkouší to dál.

Dlouho jsem nemohl přijít na důvod, proč to dělá. Když jsem zjistil, že se takto vyptává všech na potkání, usoudil jsem, že to jen jedinec, který má potřebu o všem vědět. Přitom mne samotného dění druhých ve firmě nezajímá. Za ty roky jsem se naučil starat se jen o věci, které bezprostředně souvisí se mnou. Mnohokrát jsem se snažil, někomu s něčím pomoc, ale vždy se to později obrátilo proti mně. Snažil jsem se novým řidičům, které jsem zaučoval ve vnitrofiremních záležitostech, radit, jak si usnadnit (ne zneužít) svoje pracovní povinnosti, ale ve chvíli, kdy jsem zjistil, že si to řidič vykládá po svém, ukázal jsem mu jen povinnou stránku práce a víc jsem neřešil. Někdo je radám druhým přístupnější, někdo má patent na chytrost. Každý si musí najít svůj systém.

Ale zpět k našemu „vyzvědači“. Jak s ním bojovat? Dnes v noci jsem na to přišel. Proč mu neudělat radost a nepustit do světa trochu více informací, než je zákonitě nutné? Ale jak to udělat? V první řadě je potřeba vymyslet strategii a teorii bludu, kterou mu poskytnu. Nesmí to být nic, co by mohlo ohrozit mě, jako zdroj informace. Tzn., musí to být něco, co vypadá věrohodně, mohlo by se zakládat na reálné skutečnosti, ale v případě obrany, bylo lehce vyvratitelné. Už mám v hlavě několik témat, se kterými bych „mu“ mohl být užitečný. Jsou to takové Bludy obludy. Já budu tou Obludou, která vypustí informaci do světa, ale přitom se bude jednat o blud, kterému by mohli všichni, ke kterým se dostane uvěřit, ale přitom nikomu neublížil. Maximálně může ublížit jejich egu. Popravdě, to, by mi vadilo ze všeho nejméně.

Takže, jestli máte ve svém okolí někoho, kdo při každém rozhovoru, který není určen jemu, nastražuje uši, aby dobře slyšel a nic mu neuniklo, zkuste použít teorii Bludu obludy. Možná budete překvapeni, odkud a jak změněná, se k vám taková informace vrátí. Když už to nikomu nepomůže, aspoň se náramně pobavíte. Není to škodolibost, je to jen ukojení touhy někoho, kdo musí všechno vědět.

Příspěvek byl publikován v rubrice takhle mi tu žijem, zápisky truckera se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Bludy obludy!

  1. holyna napsal:

    Hotová Mata Hari 😉

  2. jolana88 napsal:

    Tolik času lidem, co mě vlastně nezajímají, nevěnuji. jsem líná – unavovat se vymýšlením pro někoho, s kým se bavit ani nechci?

    • jiproch napsal:

      Tomu rozumím. Rozhovoru s přáteli se člověk účastní rád a že „za rohem“ jsou nastražené „zvědavé uši“ o nichž ví, tak proč jim nedodat trochu „vzrušení“? Přátelé toto vždy pochopí. 🙂

Zanechat Odpověď

