Nyní se s tím už tolik nesetkávám, snad jen, když nad ránem, když „vysazuji“ jednoho dispečera v Hostivaři, ale dřív, kdy jsem v noci jezdil na naše mimopražské pobočky, vítalo mě každé větší město svými rozsvícenými semafory.
Zná to každý řidič, který v noci projížděl tichým, tmavým, liduprázdným městem. Svítí jen pouliční lampy a … semafory. Už zdálky jsou vidět barevná světýlka, mihotající se nad vozovkou. „Super, zelená, to se mi líbí, pohodová jízda.“, říká si řidič, když se blíží k semaforu. Omyl, ta světelná potvora se rozhodla, že s ním bude laškovat. Na vzdálenost, kdy je řidič schopen automobil ubrzdit, blik oranžová a hned v zápětí červená. Není vyhnutí, nohu na brzdu a zastavit. Nebo jej aspoň do poslední chvíle nechala v napětí, jestli zelená vydrží, než stihne projet. V dnešní době je každá světelná křižovatka vybavena radarem, který i v noci, zachytí váš blažený výraz v obličeji, když projedete na červenou.
Inteligentnější křižovatky, v městech, kde bývají inteligentní zastupitelé a inteligentně rozhodují o důležitých a smysluplných věcech, jsou vybaveny tzv. radarovým semaforem. Nemělo by hrozit, že na každém semaforu bude řidič přinucen zatavit a po zhlédnutí barevného spektra moci pokračovat v jízdě. Zatěžuje to jak provoz vozidla, tak okolní prostředí.
Magistrát hl. m. Prahy na to jde od lesa. Ve spolupráci s TSK Praha (tisková zpráva), nyní tipuje lokality, kdy by v nočních hodinách byla světelná signalizace vypnutá! Živě si dokážu představit, jaké lokality budou nejvhodnější. Okraj Prahy a místa, kde neštěkne ani pes. Ale kdysi, ještě před výstavbou administrativních budov, jejichž kanceláře jsou stejně dosud prázdné, zde býval park, kam si chodili hrát děti z okolí, tu byl přechod a u něho semafor. Park zmizel, děti vyrostly a odstěhovali se, jen ten přechod se semaforem zde zůstal. A funguje dodnes.
Nevím, proč Praha i ostatní města, takové opatření nezavedla už dávno, alespoň na méně frekventovaných křižovatkách. Vždyť každá křižovatka je vybavena i dopravním značením, které určuje hlavní a vedlejší silnici. A každý řidič (aspoň doufám), který absolvoval autoškolu, by měl takové dopravní značení respektovat.
Věřím, že to nebude jen náhodný výkřik do tmy a křižovatek s vypnutou světelnou signalizací bude přibývat. Nebo se bude zvyšovat počet míst s radarovým semaforem. Vypnutá světelná signalizace, rozhodně žádnou paniku mezi řidiče nevyvolá, naopak, provoz bude plynulejší a na mnoha místech i bezpečnější.
Šťastnou cestu 🙂
U nás v Brně je to běžný i na běžně dost frekventovaných křižovatkách, v noci je u nás totiž provoz minimální… nečekal jsem, že by toto v Praze nebylo, ale taky jsem tam nikdy nesledoval noční provoz, tak nevím…
No vidíš, jak se máte. První noc, kdy jsem si tu tiskovou zprávu přečetl, jsem projížděl frekventovanou křižovatkou na blikací oranžovou. Řekl jsem si: „To je fofr, už je to tady.“ Další den už ten semafor normálně fungoval. Ve 3a.m.. 🙂