Nenávidím elektrické vrátné!

Crrr… Crrr… zvoní zvonek u dveří. Dívám se kukátkem na chodbu, protože k nám chodí maximálně pošťačka. Známí a kamarádi se ohlásí telefonicky před barákem a jdu jim dolu otevřít. Za dveřmi nikdo není. Bude to někdo u vchodových dveří do baráku. Nerad vystrkuji hlavu z okna a bavím se s někým z výšky prvního patra. Většinou to bývá někdo, kdo si spletl zvonek a někoho shání, nebo nějaký „cesťák“, co nabízí všechno možné i nemožné. Stejně ani jednomu neotevírám, ať jim otevře, za kým jdou, nebo kdo si je pozval.

Crrr… Crrr… zvonek má výdrž. Nedá mi to a otvírám okno. „Dobrý den, přišel jsem nabídnout nové služby bla, bla, bla, bla.“ Ani ho nenechám domluvit a poděkuji za nabídku, ale že jsem si ho neobjednal, tak nemám zájem. „A do baráku byste mě nepustil?“ To si tedy uhodl, nepustil. „Nezlobte se, nepustím a nemám čas. Nashle.“ A zavírám okno. Občas ještě tyhle návštěvníky šmíruju mezi žaluziemi, jestli je to přestane bavit a odejdou. Někteří mají výdrž a zkoušejí to na další partaje.

Crrr… Crrr… opět mě ruší zvonek z rozjímání. „To už si snad dělá legraci, ne?“ Říkám to mnohem ostřeji. Ale nedá mi to a jdu se podívat, jestli to není náhodou pošťačka. Nerozvážně otevírám dveře a za nimi … ano, obchodní zástupce nabízející nové služby bla, bla, bla, bla. „Jak jste se sem dostal?“, nečekám, až promluví první. „Jedna hodná paní z vrchních pater mi otevřela.“, bezelstně odpovídá. „Tak ji koukejte mazat nabídnout ty vaše bla, bla, bla, bla služby, když vám otevřela, ale upozorňuji vás, že na to máte pět minut, protože volám Policii, že se nám v dopoledních hodinách potuluje po baráku podezřelé individum.“ a zabuchuju dveře. Ani psi nestačili zaštěkat.

Přemýšlím, jak mu mohla otevřít, když elektrický vrátný nefunguje. Jednoho dne jsem to zjistil. Háže lidem klíče z okna! Vždy jsem byl vděčný, když při rekonstrukci fasády domu, před x lety, byl porušen systém elektrických vrátných. Se stavební firmou bylo veliké dohadování ohledně víceprací na fasádě a úplně se zapomnělo, že lidé nemohou „dálkově“ otevírat vchodové dveře. Tenkrát to byla náhoda, později se to ukázalo jako dar. Myslím, že jsem nebyl sám, komu to nefunkční vrátný nevadil.

Ani po ustavení SVJ (Společenství vlastníků jednotek), kterého jsem se stal na nějakou dobu předsedou, jsem se vždy snažil vyhnout instalaci elektrického vrátného. A to právě z důvodu nedovoleného vniknutí „nekalých“ živlů do domu. Právě starší lidé z vyšších pater tuto skutečnost nelibě nesli. Vždy jsem se jim snažil vysvětlit, že je to pro jejich dobro. Rodina, pošťačka a sociální pracovníci, kteří je navštěvují, stejně od domu mají klíče, tak oni nemusí nikomu cizímu otevírat.

Uplynulo několik let, já jsem se vzdal funkce předsedy, i jiné funkce, ve výboru SVJ a otázka elektrického vrátného se vynořila na světlo bóží. Určitě s tím přišel některý z inženýrů v domě. Na mnoha schůzích SVJ jsme sváděli boj o elektrického vrátného. Tábory byly rozděleny na téměř shodné části pro a proti. Ti PRO argumentovali neustálým chozením k oknu, popřípadě nutností jízdy výtahem do přízemí a zpět do bytu. Ti PROTI, logicky argumentovali individui, kteří se po sídlišti pohybují a různými „nabízeči“ bla, bla, bla, bla“. Ale tak už to v domě s 253 byty prostě je. Bitva byla dlouhá a dlouho vyrovnaná. Když mělo dojít k hlasování, jestli ANO/NE, málokdy se sešlo dostatečné množství vlastníků, aby mohlo rozhodnout. Tak to šlo několik let, až výbor SVJ vymyslel šalamounskou věc. Hlasovalo se per-rollam, což Stanovy našeho SVJ umožňují. A výsledek? Elektrický vrátný bude, většinou hlasů – instalován!

Ve výběrovém řízení byla vybrána firma, nabízející několik variant elektrického vrátného. Od klasického zvonkového, po možnost zvonku s displejem, kdy obyvatel uvidí, kdo zvoní u vchodových dveří v přízemí. Stejně pochybuji, že si někdo zvonek s displejem pořídí, protože by si za něj musel připlatit. A určitě to budou ti, kteří „pochybná“ individua, až dosud, do baráku pouštěli, bez vědomí o koho jde. Ve středu nám ten zázrak instalují. 😦

Příspěvek byl publikován v rubrice takhle mi tu žijem se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

