Řidič je tvor přemýšlivý!

A zase tu máme jedno #truck-erské zamyšlení. Inspirovalo mě k němu několik situací z dnešní noci. Nejde tak ani o chování řidičů na silnici, ani o kolizní situace, jde o defekty a následné chování řidičů, při jejich odstraňování. Musím říct, že mě až překvapilo, kolik aut s defektem pneumatiky, jsem v noci viděl. Jako by dnešní noc byla pro pneumatiky „prokletá“.

Již několikrát se mi osvědčila rada „starého truckera“, že když stojí na krajnici auto s defektem, je nejlepší ho objet v co největší vzdálenosti. Jde hlavně o místa na dálnicích a rychlostních komunikacích. Odstavné pruhy nejsou v České republice tak široké, aby se do nich při defektu vešlo nákladní vozidlo. Ať se řidič snaží sebevíc, prostě se do něho nevejde! Osobní auto ještě „jentaktak“, ale nákladní ne. Vždy jeho část zasahuje do pravého jízdního pruhu. Při výměně pneumatiky na levé straně dochází k nutnosti pohybu řidiče v jízdním pruhu. To vždy „smrdí“ průserem. Ať už ze strany samotného řidiče, když se kolem auta pohybuje bez reflexní vesty, tak ze strany projíždějících řidičů.

Naučil jsem se na takové situace reagovat přejetím do levého pruhu i za cenu, že omezím, ne ohrozím, řidiče v levém pruhu. Raději budu riskovat nadávání od řidiče, kterého jsem omezil, než několikahodinový zásah hasičů, kteří musí odstranit torzo lidského těla z dálnice a nákladní soupravy. O následném vyšetřování dopravní hodiny ani nemluvě. A už vůbec ne o tom, že do smrti vidíte před sebou okamžik, kdy vám pod kamion „vběhne“ člověk. Nikdy jsem to nezažil, ale znám spoustu kolegů, kteří se s takovým zážitkem vyrovnávají.

Někteří řidiče se do takové kolizní situace sami dobrovolně dostávají. Myslí si snad, že když stojí na krajnici s rozblikanými varovnými světly a výstražným trojúhelníkem 20m za autem, všichni budou dbát zvýšené opatrnosti. Nejlepší je to v místě hned za zatáčkou, kdy takové vozidlo vidíte na poslední chvíli a musíte rychle reagovat. Přitom podle zákona má být výstražný trojúhelník umístěný za stojícím vozidlem ve vzdálenosti minimálně 200m. Ale kdo by takovou dálku chodil, že? Když je stojící vozidlo za zatáčkou, má být trojúhelník umístěný před zatáčkou. Kolik takto správně označených vozidel jste viděli?

Zpátky k situacím, o kterých jsem chtěl psát. První vozidlo s defektem pneumatiky, jsem potkal hned na začátku večera. Stál na výjezdu od benzinové pumpy, tak by se dalo říct, na celkem bezpečném místě. Jenže! Bez označení výstražným trojúhelníkem, bez rozsvícených varovných světel. Zřejmě si myslel, že když stojí na takovém místě, nemusí použít výstražných prostředků. K jeho štěstí měnil kolo do „příkopu“, takže by se mohlo zdát, že jemu žádné nebezpečí nehrozilo. Ale je tomu tak?

Druhý „nešťastník“ na tom byl nejlépe ze všech, které jsem v noci viděl. Defekt se mu stal zřejmě těsně před benzínovou pumpou. Dojel až za stojany, kde zastavil a řešil problém. Naprosto ukázková práce. Trojúhelník na nájezdu k pumpě, zapnutá výstražná světla a za návěsem ještě umístěný světelný výstražný kužel. Z části řešil situaci tak, jak bych to udělal já. Zavolal si mobilní pneuservis. Podle současného zákona nemusí být ve vozidle náhradní kola a nářadí pro výměnu pneumatiky, když máte smlouvu s pneuservisem, který v případě defektu přijede na místo a kolo vymění. Už kdysi jsem prohlásil, že v noci, při defektu, by mě z kamionu nikdo nedostal. Je to sice nákladnější varianta, se ztrátou času, ale moje bezpečnost je mi milejší, než zboží, které vezu.

Třetí „smolař“, měl štěstí v neštěstí. I on měl defekt na pneumatice, směrem do vozovky. Měl však „kliku“, že u něho zastavilo vozidlo Celní správy a po celou dobu výměny pneumatiky, označovali zapnutými výstražnými světly, stojící vozidlo pro defekt. Že při tom zablokovali odbočovací pruh, sjezd na Chodov, je věc vedlejší. Ani jsem se nevšiml, jestli „postiženému“ řidiči třeba pomáhali, ale aspoň udělali něco pro jeho bezpečnost. To kolegové, kteří po celou dobu stáli v opačném směru, bedlivě střežili daňové úniky na českých silnicích.

Poslední a asi nejtragičtější variantu odstavení kamionu pro defekt, předvedl řidič převážející auta, na Jižní spojce. Nejen, že zastavil za nájezdovým pruhem od benzinové pumpy, ale zůstal minimálně třetinou vozidla v pravém jízdní pruhu. Jestli měnil kolo do „příkopu“, dal by se tento manévr pochopit, kdyby vozidlo náležitě označil. Aby bylo o „bezpečnost“ jeho i projíždějících vozidel postaráno, nechal pro jistotu otevřené dveře u řidiče. Zřejmě v domnění, aby osvětlení schůdků do kabiny, které je ve dveřích instalováno, upozorňovalo projíždějící řidiče, na překážku v provozu. Kdyby to nebylo ve tři ráno, kdy je provoz na Štěrboholské radiále minimální, byla by to ukázková kolizní situace.

Skupinou dobrodruhů, jsou i ti, kteří projíždějí v bezprostřední blízkosti kolem vozidla, stojícího v odstavném pruhu, ať už z jakéhokoli důvodu. Neuvědomují si, že řidič sedící v odstaveném vozidle, může znenadání otevřít dveře. Člověk, pohybující se kolem vozidla, také může v jakoukoli chvíli vyjít zpoza auta a projíždějící řidič jej uvidí na poslední chvíli. Rezerva, která čeká na výměnu, se krásně „rozkutálí“ následkem větru z projíždějícího auta a řidič, aby ji zachytil je ve vozovce jedna dvě. Přesně takto zemřel řidič z jednoho našeho depa.

Ani nepočítám, kolik řidičů, jedoucích za mnou, když vidí, že přejíždím do levého pruhu, z důvodu odstaveného vozidla, zůstane v pravém jízdním pásu a „prosviští“ těsně kolem něho. Už se mi i stalo, že mě v takovou chvíli auto podjetím předjelo. Přemýšlí takový člověk? Kdyby v tu chvíli byl v tom odstaveném vozidle on, určitě by na projíždějícím řidiči, nezůstala nit suchá.

To samé platí i u objíždění překážky na silnici, chodce, cyklisty. Vzduchový vír za nákladním autem, dokáže člověka pohybujícího se po silnici, „vcucnout“ pod auta, které jede za ním. Opět znám několik případů, kdy takto zbytečně zemřel člověk. A stačí tak málo, přejet do vedlejšího jízdního pruhu, nebo do protisměru. Je to okamžik, ale může zachránit lidský život.

Lidi, řidiči, přemýšlejte!!!

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s