„Stav nabití akumulátoru je velmi nízký! Odpoj všechny elektrické spotřebiče a nastartuj motor!“

baterie

Ano přátele, dva měsíce „starý“ #truck a „Stav nabití akumulátoru je velmi nízký!“ Denně náš tahač ujede 400-600km a přesto se na palubním počítači objevuje toto chybové hlášení.

Poprvé jsem se o tomto problému dověděl minulou sobotu, když jsme převáželi „staré“ tahače do Mnichova. Mluvilo o tom několik kolegů, že se jim postupně začala zobrazovat tato chyba. Podle dostupných informací, stačilo v autorizovaném servisu Mercedes přehrát software počítače. Byla přidána jedna položka do zobrazitelného MENU, která ukazovala stav nabití akumulátorů. Ve verzi software, kterou v našem #truck-u máme k dispozici, žádné takové zobrazení není.

Poprvé jsem se s touto chybou setkal ve středu ráno, kdy mi během čekání na vykládku, počítač odpojil všechny nezávislé systémy. Nejprve přestala fungovat klimatizace, která může po vypnutí motoru, zhruba 1,5hod., fungovat jako topení. Zároveň se vypnulo rádio a odpojili se všechny zásuvky (12/24V), které jsou v kabině. Abych řekl pravdu, pěkně mě to vylekalo. Nevěděl jsem, co se stalo. V První chvíli jsem myslel, že praskla některá z pojistek. Již jsem chtěl otevřít pojistkovou skříňku, když jsem si uvědomil, že počítač by takovou závadu měl diagnostikovat a zobrazit na displej. Nastartoval jsem a ihned se objevilo hlášení: „Nízký stav nabití baterie“. Hned mi bylo jasné, co to znamená.

Během dne jsem zkoušel různá nastavení, do kterých, jako řidič, mám pomocí počítače přístup. Odpojil jsem EcoRoll, aby během jízdy z kopce, nedocházelo k zařazení neutrálu. Ono to není jen při jízdě z kopce, ale i po rovině, kdy počítač podle dat vyhodnotí, že není potřeba hnaného výkonu a vyřadí rychlostní stupeň. Jsou to takové vychytávky, které zvyšují ekonomiku jízdy, ale někdy jsou pěkně protivné. Ať jsem se snažil, jak jsem chtěl, po každém vypnutí motoru se vypnuly i všechny systémy, které nejsou nezbytně nutné a na displeji se objevilo chybové hlášení.

Včera večer se objevil nový symbol: „Stav nabití akumulátoru je velmi nízký! Odpoj všechny elektrické spotřebiče a nastartuj motor“! To už mi začalo „lepit“, jestli stav baterií není opravdu tak kritický a kolega večer nastartoval auto. Z „normálního“ auta jsem zvyklý, že se při jízdě akumulátor dobíjí. Po ujetí tolika kilometrů, které denně najedeme my, by baterie měla být přeci dobitá! Počítač si to zřejmě nemyslí. Kolega problém se startováním naštěstí neměl, ale blíží se víkend, kdy auto „stojí“ a já musím v pondělí, brzy ráno, mít tahač pojízdný!

Zavolal jsem tedy technikovi, který má v naší firmě, vozidla na starosti. Popsal jsem mu problém a požádal jej, jestli by nebylo možné v sobotu odvézt auto do Mercedesu, aby tam problém zkusili řešit. I přes běžný telefonní hovor, jsem věděl, že se usmívá. Nejsme jediní, kdo zápolí s touto chybou. Z celkem 40 vozidel, která firma koupila, se chyba objevuje u většiny vozidel. Nejprve si mysleli, že se jedná o ojedinělou závadu a řešili to přehráním software u jednotlivých vozidel. Později se však ukázalo, že tato „operace“ problém neřeší (to už jsem nevěděl). Nyní firma s Mercedesem jedná o záruční servisní opravě, která by měla potíže odstranit. Nejde totiž o chybu softwaru, ale jak s ukazuje, alternátory, kterými jsou vozidla vybavena, jsou „SLABÉ“ a při jízdě po městě, kdy se opakuje vykládka/nakládka, nestačí baterie dobít! Jednou z variant „opravy“, která byla „VYMYŠLENA“, je instalace dobíjecích míst, u kterých by vozidla byla zaparkovaná a baterie by se dobíjela ze sítě. 😮 U vozidel, která jezdí pouze na delší vzdálenosti, se tento problém neobjevuje. Vozidla, která firma nakoupila, totiž nejsou primárně určena pro provoz ve městě, ale na delší vzdálenosti.

Prozatím se dobíjen řeší spuštěným motorem, když se čeká, aby řidič nezmrzl a zároveň docházelo, snad, k dobíjení. Mimo spuštěného motoru nelze dobíjet ani telefon. Jak je to s dohledovým a navigačním systémem netuším, ale protože to nejsou prostředky, nezbytné pro provoz, věřím, že při vypnutém motoru, jsou odpojeny. Když mám vypnutý motor, nikdo neví, kde jsem! 😉

Podle dealera (servisu) jsou baterie nové od výrobce, a neměl by být problém se startováním, ani po delší době. Pravdou je, že se mi ani jednou nestalo, že bych při startování měl pocit, že je baterie vybitá a má problém s roztočením startéru. A je pravda, že u kamionu, je „kurva“ velký startovací proud, tudíž i odběr! Uvidíme po víkendu, jestli se mi v pondělí podaří nastartovat tahač.

Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na „Stav nabití akumulátoru je velmi nízký! Odpoj všechny elektrické spotřebiče a nastartuj motor!“

  1. Ivo Gerda napsal:

    Tak o tomhle slyším poprvé, že auto je dělaný na delší tratě a nestíhá dobíjet.

    • jiproch napsal:

      Klasická nabídka portfolia výrobce nákladních vozidel. Vozidlo do Města, Regionu a Dálkovou přepravu. Je to stejné jako s autobusy. Městský a dálkový mají rozdílnou konfiguraci motoru, převodovky a dalších systémů. 🙂

  2. Dejv92 napsal:

    Hodně štěstí, ale věřím, že to bude v pohodě, i když je to trochu fail, imho napůl od mercedesu a napůl od vaší firmy. Jen by mě zajímalo, proč to nevyřeší silnějším alternátorem a taky je mi divný, že o té chybě Mercedes zřejmě nevěděl, jinak by přece měl vymyšlený řešení ne?

    • jiproch napsal:

      Ono je to těžké. Mercedes dodal firmě nabídku podle poptávky. A asi nejlépe z toho vyšla konfigurace vozidla, kterou nyní máme. Výměna alternátoru není problém, ale asi bude záležet, jestli se Mercedes s firmou shodne, že to bude provedeno formou záručního servisu.

Zanechat Odpověď

