Raději v noci, než přes den!

Všeobecně raději cestuji v noci, než přes den. A je jedno, jestli jedu na chalupu, k moři (kdy jsem byl naposledy u moře?), nebo jsem v práci. Tma, to je takový tichý společník na cestách.

Úplně nejraději mám pondělní noc, to je na silnicích opravdu pusto a prázdno. Lidi ještě nejsou “zmagoření” pracovně-denními povinnostmi a s příchodem tmy, se snaží být co nejdříve doma, aby stihli “dovyležet” víkendovou “kocovinu”. Po půlnoci už na sinicích potkáte jen největší dobrodruhy. Většinou jsou to řidiči, kteří se volantem živí. A těm je jedno, jaký den v týdnu je, protože jsou pro ně všechny stejné.

Také mám rád sobotní brzká ráno. To už nebývám v práci, ale někam jedu. S rodinou na chalupu, nebo za rodinou na chalupu. 🙂 Víkendoví řidiči, kteří se přesouvají mezi městy a vesnicemi, ještě spí. Náklaďáky jsou už také většinou odstavené na “domovských” parkovištích, nejvíce potkáte tranzitní dopravu s cizokrajnou registrační značkou. Po celonočním koukání do tmy, je příchod svítání, jak polití “živou” vodou. Cítím, jak tělo nabírá sílu. Nejraději někde zastavím na pumpě, kupím si kafe, zapálím cigáro a pozoruji, jak se slunce pomalu objevuje na obzoru.

Mezi úterým a pátkem, to už v noci taková bezstarostná jízda není. Doprava houstne, přibývá řidičů, kteří si z noční silnice dělají závodní dráhu. Značky, rychlost, směrová světla, to s příchodem tmy přestává platit. Vyhrává dravější a rychlejší. Prohrává pomalejší a zmatenější, vetšinou na svodidlech, mimo silnici.

Včera jsem takové viděl. V prvním případě nevím, která varianta řidiče to byla, každopádně, když je prší se sněhem a je těsně nad nulou, tak musím počítat, že zatáčkou na most, kde je doporučená rychlost 40km/hod., rychleji bezpečně neprojedu. On si to nemyslel a zastavila jej až svodidla pod jeho autem. Ano, zůstal sedět na svodidlech, jako hrnec na plotně. Ještě kousek a mohl vidět, jestli se zespodu mostu neolupuje beton. Kdyby to přežil. Dalším “výlupkem” bylo “něco”, kdy ani nevím, kde se to vzalo, ale najednou mě to předjelo a zmizelo ve tmě. 😮

Shodou mnoha okolností, jsem dnes z centrálního překladiště odjížděl mezi posledními. Nemám rád čas, kdy přes Prahu projíždím po 5 a.m. Čerstvě probuzení a ještě neprobraní motoristé svádějí souboj s časem, aby byli v práci dřív, než jejich nadřízení. Ještě se zalepenýma očima, těsně předtím, než usednou za volant svého “obrněného” miláčka, zkontrolují prstem přední okno, jestli není zamrzlé. Ono totiž něco padá. Je to déšť, nebo už konečně v půli ledna začalo sněžit? Nevěřícně kroutí hlavou proti lampě, aby to zkusili poznat. Chodník neklouže, okno namrzlé není, cesta je bezpečná. Aspoň oni si to myslí.

Neberu jim jejich sebevědomí, když se ovšem nenacházím v jejich bezprostřední blízkosti. Takový nájezd na D1, směr centrum, na Opatově, by o tom mohl vyprávět hotové romány. Krásně se to tam z kopce rozjede, zatáčka k nájezdu je plynulá a …. neštěstí je hotové. Už jsem jich tam viděl desítky. Jednoho dokonce mezi dvěma kamiony, kdy ten zadní, od toho předního, byl vzdálený 1,5-2m. Jo, lidská hloupost je věčná. Kdo chce kam, pomozme mu tam.

Přátelé, kamarádi, kolegové, začněme za volantem přemýšlet. A je jedno, jestli je to v noci, nebo přes den. Nikdo nejsme neomylní, každý jsme se umění řídit museli učit. Jak už říkal Forrest Gump: “Pro hlupáka, každý hlupák.” Nebuďme na silnici, vlastně ani v životě, za hlupáky. Nejsme na silnici sami. Jsou tu i ostatní, kteří někam jedou. Buďme tolerantní, nejen k ostatním, ale i k sobě. Vždyť odkud by měl každý začít, než od sebe?

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s