Řidič musí být sebejistý!

Každý, kdo usedá za volant automobilu, či za řídítka motocyklu, si musí být jistý svým chováním a konáním. Do autoškoly nepřichází „žák“, aby získal plastovou kartičku, která jej opravňuje k řízení motorových vozidel, kterou hned po vyzvednutí na magistrátu odloží do šuplíku, aby se s ní později pochlubil před rodiči, kolegy, kamarády, jen s pocitem „mám ji taky!“ To ji může rovnou na magistrátu odevzdat a až jeho sebevědomí dostoupí bodu, tak teď bych konečně mohl vyrazit na silnici, si ji vyzvedne. Zákon to umožňuje, stejně, jako uložit do depozitu registrační značku vozidla, abyste nemuseli platit povinné ručení, když vám auto stojí ¾ roku v garáži.

Ale ve chvíli, kdy řidič usedne za volant, nebo řídítka motorky a vyjede na silnici, měl by vědět, co dělá, co se kolem něj děje, jaké jsou možnosti jeho, auta, nebo motorky. Teď v zimním období je důležité mít i pořádný výhled z vozidla. Nestačí proškrábat na předním skle „průzor“, který není o nic větší než v tanku a doufat, že než dojedu na konec ulice, bude čelní sklo čisté. To samé platí i o bočních sklech a zadním skle. Ve Vyhlášce o provozu na pozemní komunikaci, je jasně napsáno, že řidiči nesmí nic bránit ve výhledu z vozidla! Kdo nemá rozmrazování na předním skle, ten by si měl o pět minut přivstat, aby škrabkou očistil svá okna „dočista dočista“. Jen tak se může po silnici pohybovat bezpečně.

Když už se řidič se svým vozidlem „vykulí“ z boční ulice na hlavní, měl by si uvědomit, že není na silnici sám. Jsou zde i jiní účastníci silničního provozu! A nejenom řidiči vozidel, ale i cyklisté a chodci. Je to divné, ale i teď v zimě potkávám na silnici cyklisty! Řidič by si měl uvědomit, že studený motor nemá dostatečný výkon, jako po čtvrt hodiny jízdy, kdy se ohřejí všechny provozní kapaliny vozidla. Není nutno trápit motor zbytečným vytáčením do vyšších otáček, jen aby celá ulice věděla, že odjíždím z domova. Zároveň motoru nedělá „dobře“, když jej v prvních kilometrech jízdy šetříte jízdou v nízkých otáčkách. Olej v motoru se potřebuje zahřát na provozní teplotu, aby nedocházelo k poškození vnitřních částí motoru, které si pak jednoho dne řeknou: „dost“ a auto se zastaví. Pomůže až servisní „lékař“.

V samotném provozu už není čas vzpomínat na to, kde se spouští ventilátor, řídí teplota vzduchu uvnitř vozidla, jak se zapíná odmlžení zadního skla a kde se nacházejí jiné ovladače, aby nám v autě bylo příjemně. Toto všechno by si řidič měl natrénovat „nasucho“ před barákem, na chalupě na polní cestě, kde je provoz minimální, ne to zjišťovat v ranní dopravní špičce. Zde se musí soustředit na všechno, co se děje kolem něho. Musí sledovat i ostatní řidiče, ne každý je ochotný dát druhému autu prostor a šanci přejet z jednoho jízdního pruhu do druhého, umožnit mu bezpečné odbočení, nebo zařazení do kolony. A přitom je to tak jednoduché a snadné. Stačí malinko povolit plynový pedál, ne hned prudce šlapat na brzdu, aby se veškerý provoz za mnou zastavil, a umožnit „kolegovi“ plynulé projetí. Mě to nic nestojí, zdržení je v takovém případě minimální, a kdyby to dělali všichni, bude provoz ve městě plynulejší a řidiči více usměvaví. Kdo byl někdy v Anglii, ví, o čem mluvím.

Sebejistota neznamená, že dokážu ovládat svoje vozidlo, ale že dokážu být i ohleduplný vůči druhým. Proto až budete ráno, dopoledne, v poledne, odpoledne, navečer, večer, prostě kdykoli usedat za volant, řídítka svého „miláška“, uvědomte si, že vozidlo, bylo vyrobeno proto, aby vás přepravilo z bodu A do bodu B. Buďte sebejistí, ale tak, aby si ostatní řidiči o vás nemysleli, že jste idiot, blb, kretén, debil, nebo něco ještě horšího. Vždyť víte, co se říká: „Není nic horšího, než srážka s blbcem.“ V provozu to platí dvojnásob. A ještě jedno moje oblíbené heslo použiji: „Je lepší být doma v šest, než v půl šestý v márnici!“ Přeji vám všem mnoho šťastných kilometrů, a jak se říká mezi řidiči kamionů: „Dobrý dolet, kolama dolu a anténkami nahoru.

Hezký den 🙂

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice takhle mi tu žijem, zápisky truckera se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s