Strkáte prsty do zásuvky?

Dětem říkáme: „Nestrkej prsty do zásuvky! Nestrkej nic do zásuvky! Je to au!“. Když jsme byli malí, říkali nám to rodiče taky. Jak jsem rostl, několikrát jsem poznal, jaké to je, když „kopne“ elektrika. Když jsem zkoušel změřit napětí v zásuvce. 😀 Když jsem elektrickou sekačkou přesekl přívodní kabel a aniž bych ho vyndal ze zásuvky, jsem ho rukama chtěl vymotat z nože. 😀 Když jsme se ve škole učili správné zapojení el. zásuvky. 😀 A určitě bych si vzpomněl na další „elektrické“ zážitky.

Na konci návěsu jsou dvě „tykadla“. Aspoň tak jim říkám. Podle nich, řidič nákladního vozidla, dokáže při snížených světelných podmínkách, odhadnout vzdálenost mezi vozidly. Hlavně při předjíždění, kdy je již návěs, nebo přívěs, před předjížděným vozidlem. Také při couvání, jsou tato „tykadla“ nápomocna. V obou případech plní svoji funkci dokonale. Ale musí fungovat, tzn. svítit! Člověk by řekl „taková hloupost“, ale jak je užitečná, pozná, když „tykadlo“ přestane svítit. Někteří řidiči to berou na lehkou váhu, ale já mám rád, když všechno funguje, tak jak má. 😉

050920132554

V noci mi přestalo svítit na návěsu jedno „tykadlo“. „Než mě zaplombují, vyměním žárovku.“, rozhodl jsem se. „Operace“ je to na pár sekund. Stáhnete gumovou objímku, odstraníte plexisklovou „baňku“ a vyměníte vadnou žárovku. Návod, jak pro absolventy pomocné školy (tím nechci nikoho urazit). 🙂 Abych viděl, že je žárovka v pořádku, že svítí, nechal jsem rozsvícena obrysová světla. Dostal jsem se až do fáze … vyměníte vadnou žárovku … Jenže! Nějak víc jsem zatlačil, nebo co, zpod objímky se zablýsklo a žárovka praskla. „Kruci, kruci, asi vadný kus.“, zanadával jsem a došel pro novou. Opakoval jsem „úkon“, znovu se zablýsklo! Tentokrát žárovka nepraskla, ale zhasla jedna polovina auta! 😮 Aha, aha, praskla pojistka v kabině tahače. Ale která to je?

I začalo pátrání po vadné pojistce. Pojistkové schéma, na druhé straně víka, od pojistkové skříně, v tom aby se prase vyznalo. Hromada symbolů, u kterých jsem pouze poznal, jaká hodnota pojistky je zde předepsána, spousta symbolů s různými funkcemi vozidla. Chvíli jsem jezdil prstem po schématu, až jsem se dopátral, která pojistka by to mohla být. Dnes už nezjistím, jestli byl odhad správný, ale když jsem „vzal“ za pojistku, tak se mi rozsypala mezi prsty. Vztekle jsem s ní mrštil o zem. Vzal náhradní a zasunul ji na původní místo. Jenže jsem měl pořád rozsvíceno! 😎 Tentokrát se zablesklo v pojistkové skříni. Lekl jsem se, až jsem málem vypadl z kabiny. Vylezu ven a teď už bylo po tmě celé auto. Svítilo jen osvětlení kabiny. 😮

Poučen z předchozích nezdarů … jsem vypnul světla a vrátil se zpět k pojistkám. Vyndal jsem, opět, rozpadlou pojistku a nahradil ji funkční. Obešel jsem auto a rozsvítil. „Aspoň půlka už zase svítí.“, zaradoval jsem se, jaký jsem mechanik. Zhasnout světla, obejít auto, vylézt do kabiny. Proč musí být pojistková skříňka u spolujezdce? Protože tam je hodně místa! A když je blbá hlava, trpí celé tělo. Věděl jsem, že když svítí půlka auta, je problém v hlavních pojistkách. Osvětlení vozidla je rozděleno na dvě poloviny. Při poruše jedné z těchto pojistek, svítí světla „cik cak“ po obou stranách soupravy. Má to svoji logiku. Pojistka může „únavou“ prasknout za jízdy, a pak je potřeba, aspoň na nouzové osvětlení, dojet někam, kde je možné provést bezpečně výměnu. Vyměnil jsem tedy prasklou hlavní pojistku, obešel auto, rozsvítil světla a … auto svítí! Kdybych se nestyděl, poplácám se po rameni. 😉 Zhasnul jsem světla a došel vyměnit žárovku v „tykadlu“. Odjížděl jsem s půlhodinovým zpožděním, ale s kompletně osvíceným vozidlem. Celou cestu jsem se kochal, jak mi návěs krásně svítí! 😀

Poučení? Při práci s elektrikou, vždy vypněte přívod proudu! 😀

Hezký den 🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

