Kam nechodí slunce …

Když jsem byl malý a stonal jsem, máma vždy v mém pokoji otevírala okno a větrala. Jak jsem to nenáviděl. Hlavně, když jsem měl horečku. Vždy mi říkala:

„Kam nechodí slunce, chodí lékař!“ 🙂

Nemusí se větrat dlouho, stačí jen chvilka, aby mráz bacily spálil. Vždy jsem si přitáhl deku až pod bradu. Jeden čas jsem měl tendenci zalézat do povlaku, jako do spacáku. Jak jsem rostl, začaly mi vykukovat z pod deky nohy. Nevěděl jsem, jestli mám mít přikrytý obličej, nebo chodidla. Je pravdou, že když se vyvětralo a v pokoji byl čerstvý vzduch, vždy se mi na chvíli ulevilo.

Vyrostl jsem, oženil se, měl vlastní děti. Když byli kluci nemocní, pokaždé jsem si vzpomněl na slova mámy. I já jsem jim vždy v pokoji vyvětral. 🙂 Nelíbilo se jim to stejně jako mě, když jsem byl malý, ale fungovalo to. Když už se jim neulevilo, vyvětraly se aspoň „prdíky“. 😉

Jenže v těchto dnech, kdy slunce pálí od rána do večera, je větrání otravnou záležitostí. Nejen, že se vzduch venku ani nehne, ještě vám, do již tak rozpálených bytů, proudí venkovní žár. Teplota v bytě se každým dnem zvyšuje. Větráky jedou na plný výkon a honí teplo bytem. Psi jsou přitisknutí ke stěnám, nebo leží v koupelně, kde je dlažba. To je aspoň trochu chladí. Stejně je to málo.

Ale jak na vedro v bytech? Klimatizace? To je dobrý sluha, ale zlý pán. A v panelákových bytech moc klimatizačních jednotek nenajdete. Maximálně nějaké přenosné, které se prodávají v hobby marketech. Ale když klimatizaci nemám?

My to řešíme tak, že celou noc máme otevřené okno. Také večer, kdy slunce je již za horizontem a ráno, než se dostane do takové výše, kdy začne pronikat okny do bytu. Kdo má instalovány venkovní žaluzie, nebo venkovní rolety, má vyhráno. Zatáhne je a po celý den se mu v bytě udrží příjemná teplota. My máme aspoň žaluzie vnitřní, takže zavřeme okna, stáhneme je a zatáhneme závěsy.

Protože máme byt situován tak, že dopoledne svítí sluníčko do obýváku + kuchyně a odpoledne do pokojů kluků, „pere“ nám sluníčko do bytu celý den. Dopoledne mají okna v pokojích otevřená kluci, brzy ráno, v pozdním odpoledni a k večeru, jsou otevřená okna v obýváku a kuchyni.

Každý den kluky upozorňuji, že až jim začne svítit sluníčko do pokoje, ať zavřou okno a zatáhnou žaluzie i závěsy. Každé odpoledne z jejich pokojů proudí vedro do celého bytu. Proč? Protože nedbají rady „starších“. Okna mají stále otevřená a žaluzie roztažené.

2013-07-21 18.42.20

Můžu jim to říkat pořád a pořád. Takže jdu, okna zavřu a zatáhnu žaluzie i závěsy. Jenže když domu přijedu odpoledne, nebo až k večeru, je to už zbytečné. V bytě je vedro na „padnutí“. 😦 A jak se s vysokými teplotami v bytě potýkáte vy?

Hezký den 🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice takhle mi tu žijem se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Jedna reakce na Kam nechodí slunce …

  1. karelkavka napsal:

    Já v bytě mám žaluzie http://www.nove-zaluzie.cz/ a blackout závěsy ještě stínění umocní. V místnosti je lepší klima, neupečete se.

Zanechat Odpověď

