Kdo nekrade, má být okrádán?

„Kdo nekrade denně aspoň hodinu, okrádá svou rodinu“,

toť heslo všech „rozvracečů“ komunistického režimu. Tehdejší režim to však hodnotil jako Rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví. Jo, zlodějna byla, je a bude pořád jenom zlodějnou, i když se tomu bude říkat jakkoli.

Včera jsem na jednom parkovišti, před nejmenovanou nadnárodní společností :), vyslechl dost zajímavé vyprávění, které okrádání staví do, pro mne, úplně nového světla.

Není nic neobvyklého, že firma (společnost) provozující skladovatelská zařízení, vybuduje ve svém areálu čerpací stanici pohonných hmot. Má to svoje výhody. Firma „vydělánějakou korunu navíc a zaměstnanec má pocit, že pro něho zaměstnavatel připravil „menší“ bonus. Cena za litr nafty (ve většině případů) se může pohybovat v úplně jiné cenové hladině, než jak ji nabízejí klasické čerpací stanice. Nafta totiž není distribuována přes další dodavatele, ale rovnou z rafinérie.

Pro dopravce, ale i zaměstnance takového skladového areálu, jsou vydány tankovací karty na bázi čipu, nebo bezkontaktního spojení, které umožňují oprávněným osobám pohodlné tankování. Na konci měsíce je zaměstnanci hodnota čerpaných pohonných hmot odečtena ze mzdy, dopravcům v rámci fakturace, odečtena od doložených nákladů za provedené služby (dopravu zboží). Potud je to všechno dobře. 🙂

Jenže! V poslední době si řidiči jednoho z dopravců všimli rostoucí spotřeba nafty u svých vozidel. Ze začátku to vypadalo, že se jedná o nekvalitní palivo. Také přimíchávání řepky do nafty z počátku způsobovalo zvýšenou spotřebu. Od toho se však pomalu ustoupilo a řepku začínají nahrazovat jiné složky. Také se mezi řidiči spekulovalo, že vozový park dopravce, jehož řidiči si tohoto všimli, je značně zastaralý, tudíž zvýšená spotřeba není nic divného. Ale u všech aut a ve stejnou chvíli? To je trochu divné, ne? Ale příčin může být mnohem víc. Všichni jsme se zasmáli při poznámce, že se řidiči dohodli a ulevují svému zaměstnavateli od nafty, kterou poté buď prodají, nebo projezdí ve vlastních osobních vozech. 😮 Nebylo by to poprvé a ani naposled.

Pak ale někoho napadlo, udělat kontrolní odběr do nádoby, kde byla jasně vyznačena její litráž. Udělat takový kontrolní vzorek, jak to dělá ČOI, při kontrole benzinových stanic. Jak se nápad zdál jednoduchý, provedení bylo poměrně složité. Firma, která areál, potažmo čerpací stanici provozuje, zakázala totiž tankování do kanystrů a jiných nádob. Do prostoru čerpací stanice byla umístěna kamera, aby nedocházelo k porušení tohoto zákazu. S „řešením“ problému pomohl až majitel autodopravy, který zde má poměrně velkou „flotilu“ vozidel.

Ihned po povolení, že je možné pro „pana majitele“ natankovat naftu do kanystru, neb s nepojízdným vozidlem stojí nedaleko areálu, byl proveden „kontrolní“ odběr. Jak těžké muselo být přesně odhadnout, kdy má nafta v luxusním vozidle dojít, by muselo vydat aspoň na jednu povídku. Ihned bylo jasné, že „tady“ něco nehraje. V kanystru bylo rovných 20l nafty, displej stojanu ukazoval 22l! 😮

Všem spadla čelist. „Třeba je to jen náhoda?“, řekli si zúčastnění. V dalším týdnu byl proveden další „kontrolní“ odběr. Tentokrát došla nafta kamionu cca 200m před stojanem čerpací stanice. Hluk a povyk, jak je toto možné, se snesl na hlavu „chudáka“ řidiče až z nejvyšších míst provozovatele areálu. Ale protože bylo zřejmé, že kamion k pumpě nedotlačí a fakt blbě blokuje areál, bylo povoleno natankovat do kanystru. Kolik to bude tentokrát? Kanystr 20l, displej stojanu 22l! 😮

Náhoda? Záměr? To už se tam ale objevil, náhodou, majitel autodopravy a nechal se informovat, co se děje. Poté okamžitě navštívil odpovědného člověka, aby mu vysvětlil, jak je možné, že v kanystru je 20l nafty a stojan ukazuje 22l. Pomaličku poté stoupal od jednoho manažera k vyššímu, až se dostal na samý vrcholek pyramidy.

Jaké bylo vyústění nevím. To zatím nevěděli ani sami řidiči dotčené firmy. Vlastně poškozeni byli všichni, kdo v posledních několika týdnech, možná dvou měsících, tankovali do svých vozidel naftu v areálu této firmy. Jasné je jen v tuto chvíli to, že když stojan nyní vydá 20l, tak je to přesně 20l a auta mají opět spotřebu v normě. 🙂

Mohlo se jednat o poruchu na stojanu, ale také o úmysl někoho konkrétního. Kdopak asi okrádal rodiny majitelů vozidel?

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice zápisky truckera se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na Kdo nekrade, má být okrádán?

  1. moto napsal:

    pokud je veřejná musí mít minimálně metrologické / litrové zkoušky

  2. Martin napsal:

    Kanystr není přesné měřidlo. Má vždy větší kapacitu, kvůli teplotní roztažnosti plynů.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s