Snižovat, snižovat, snižovat!

Firmy snižují svoje náklady. S oblibou tomu říkají – důsledek krize! Snižují stavy zaměstnanců, nahrazují je brigádníky. Vyjde je to levněji, nemusejí se starat o daňové, zdravotní a sociální odvody. Agentuře zaplatí za odpracovaný čas nesmlouvaných brigádníků. Když si nenajdou výmluvy, proč by faktura měla být snížena a o nic víc se nestará.

Kmenovým zaměstnancům snižují platy. Když nenajdou žádný přestupek proti firemnímu protokolu, když nestrhnou peníze za poškození firemních věcí, prostě když nenajdou nic, za co by se mohla vyplácená mzda snížit, seberou osobní ohodnocení. To je pohyblivá složka mzdy. Není nikdo psáno, že má na ni zaměstnanec nárok.

Smluvním partnerům snižuji paušální platby, za předem nesmlouvanou práci. V lepším případě dokážou vymyslet položku, která jim část proplacených plateb dokáže vrátit zpět. Za každé pochybení partnera následují sankce. Ale zase jen ze strany firmy. Obráceně nikdo nemá nárok.

A snižuje se i uvnitř managementu firmy? Odpověď lze rozdělit na dvě poloviny. Na obě lze odpovědět NE, ale to by stačil jeden celek. A tak okaté to zase být nemůže. Takže ANO, snižuje se uvnitř firemního managementu a NE, uvnitř firemního managementu se nesnižuje.

ANO – členem firemního managementu může být člověk bez rozhodovací pravomoci. Jeho rozhodnutí musí schválit vrcholoví manažeři. Sám žádné rozhodnutí udělat nesmí, nedej Bože, aby něco bez vědomí vyššího orgánu podepsal! Ve chvíli, kdy je nepohodlný, v tichosti odchází.

ANO – snižuje se odpovědnost jednotlivých členů managementu. Ta je přenášena na podřízené, ve vedoucích místech. Nesplníš úkol – končíš. Nemáš kladné výsledky – končíš. Po uvolnění místa většinou přichází zástupce vyhozeného, který se pokouší splnit úkol vyhozeného. A koloběh pokračuje.

ANO – manažeři už nemají k dispozici dvě asistentky. Ale chudák holka (jedna holka), že se nyní nalítá. Přines, podej, zavolej. Oni nemůžou sami, jak by to vypadalo, kdyby volali partnerovi, ještě k tomu obchodnímu, sami, přímo, osobně? I když, neházejme je do jednoho pytle, najdou se i světlé výjimky, kteří dokážou hovor uskutečnit sami.

ANO – a další a další ANO, ANO, ANO… ale nikdy to není v přímém směru na vrcholný management. To je chráněný druh. Možná by stálo zapsat jej na Červený seznam ohrožených druhů. Jen by byl potřeba nejprve vytvořit právě ten nový druh.

NE – vrcholný manažer nemůže strádat, nemůže před obchodním partnerem vypadat jako lůza, chudák, méněcenný partner. Je potřeba v něm neustále budovat pocit jedinečnosti. Ten je potřeba podporovat a to jakýmkoliv prostředkem.

NE – už jste viděli člena vrcholného managementu v prostředku MHD? Ne? Já také ne. Ale to přece není divné. Přeci nemůže jezdit autobusem, společně se svými zaměstnanci. Mohlo by se stát, že by musel svoje, těžce vydobyté sedadlo, přepustit podřízenému, leč staršímu věkem, nebo s tělesným postižením! Nechme úvah, v prostředku MHD špičky své firmy nehledejte.

NENE a NE a NE!

Ať to zkrátím, na vrcholném managementu se šetřit nemůže. Je to reprezentant a představitel firmy. Představitel moci, který udává směr. Má vizi a musí vědět přeci všechno. Třeba ne všechno nejlépe, ale většinu by měl. Aspoň si to tedy myslí. Ale co by takový manažer dělal bez svých podřízených? Bez zaměstnanců? Bez uklízečky? Ježíš, dovedete si představit ředitele, jak obchází záchodky a kontroluje, popřípadě doplňuje „hajzlpapír“? Ale prdel, tu si utírá jako všichni ostatní. Co by byl bez lidí ve výrobě? Bez těch jednotlivců, kteří šroubek po šroubku, skládají stroj?

Byl by nezaměstnaný. Ale to už je jiná pohádka. A ta se u manažerů doma nevypráví. Tam se šustí! Zlaťákama, chcechtákama. Penězi, které se podařilo ušetřit na těch, kterým se podařilo je vyprodukovat. Manažeři by si měli uvědomit, že to nejsou oni, kdo hýbou kolem průmyslu. Oni jej jen řídí. Oni nevyrábějí, oni neprodukují, oni dohlížejí, aby stroj byl na správných místech namazaný, aby se kola nezadřela a stroj se nezastavil. Protože ve chvíli, kdy se stroj zastaví i ten nejvyšší manažer spadne z výšky na držku a může si způsobit krásný lišej.

Šetřit je potřeba. Neříkám, že to není pravda. Ale když šetřit, tak na všech pozicích.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice zamyšlení se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s